DOLAR
15,8775
EURO
16,8586
ALTIN
940,42
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mardin
Açık
23°C
Mardin
23°C
Açık
Cuma Açık
25°C
Cumartesi Açık
29°C
Pazar Az Bulutlu
22°C
Pazartesi Az Bulutlu
25°C

Yezidîlik ve Yezidîler nedir? -14

Yezidîlik ve Yezidîler nedir? -14
13.05.2022
0
A+
A-

Şeyh Adî henüz hayattayken memleketi Beyt Far köyündeki yeğeni Ebû’l-Berekat yanına gelerek tarikatına katıldı ve amcası Şeyh Adî’nin ölümünden sonra tarikatın başına geçip tarikatın daha da büyümesini sağladı. Ebû’l-Berekat’ın ölümünden sonra oğlu olan Adî b. ebû’l-Berekat tarikatın başına geçti. Kendisi Laleş vadisinde doğan Şeyh Adî’nin soyundan gelen ilk Şeyh olduğundan kendisine Kürt Adî lakabı verildi.
Adî b. ebû’l-Berekat’ın da ölümünden sonra Adeviyye tarikatına yeni bir yön verecek olan 1195’te doğan halefi ve oğlu Şeyh Hasan b. Adî başa geçti. Şeyh Hasan b. Adî seleflerinden farklı olarak içe kapanık olmayıp taşkın bir kişiliğe sahipti. Tarihçi A.Timur Paşa Şeyh Hasan b. Adî’nin bir defasında bir vaizin etkileyici konuşmasından duygulanıp ağladığından müritlerinin buna neden olan vaizi öldürürken Hasan b. Adî olaya seyirci kalmakla yetindiğini aktarıyor.
Davranışlarıyla etrafını etkileyen Şeyh Hasan b. Adî’ye halen kayıp olan ‘Kitab el-Cilve li-erbab el-Halve’ adlı kitap isnat edilir. Bu kitapçığın Şeyh Hasan tarafından yazılmadığını iddia ediyor. Ayrıca Şeyh Hasan bin Adî’ye isnat edilen ‘Kitab el-Cilve li-erbab el-Halve’ Yezidîler kutsal metinlerinden biri olan ‘Kitab-ı Cilve’ ile aynısı değildir. Bunun dışında yazdığı bir risaleyle de Şeyh Adî’ye kat’î bir şekilde itaât etmeyi tavsiye ediyor. R.Frank’a göre bu risale tarikatın kurucusu Şeyh Adî’ye isnat edilen 4 kitapçığı ikmal eden bir çalışmadır.
Yezidîliğin ilk dönemini anlatan Ebû el-Firas Ubeydullah ‘Kitab er-red ala el-Rafıda ve el-Yezidîyye’ adlı risalesinde Şeyh Hasan b. Adî’nin Adeviyye tarikatının mensuplarının yollarını şaşırmasını ve sapkın bir hal almalarına neden olduğunu ve sapık fikirlerini yayıp halkının bir kısmını aldatmayı başardığını aktarıyor.
1211 yılından itibaren Musul önce vekaleten sonra da asaleten bir Ermeni köle olan Bedrettin Lulu tarafından yönetildi. Yönetimde İslâm’ı esas alan Bedrettin Lulu Bağdat’a sıkışmış ve artık sadece bir isimden ibaret olan Abbasi halifesinden ‘Atabek’ unvanını alarak yerini sağlamlaştırdı. Eski atabeğin de oğulları daha reşit olamadan öldüğünden artık Musul’un tek hakimi olmuştu.

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.