DOLAR
15,8546
EURO
16,6768
ALTIN
931,41
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mardin
Açık
27°C
Mardin
27°C
Açık
Çarşamba Açık
28°C
Perşembe Açık
26°C
Cuma Açık
28°C
Cumartesi Açık
30°C

Yezidîlik ve Yezidîler nedir? -8

Yezidîlik ve Yezidîler nedir? -8
29.04.2022
0
A+
A-

Müslümanların zihinlerinden halen silinmeyen Kerbelâ katliamından kısa bir süre sonra Medine’de çıkan isyanı fırsat bilen Yezit b. Muaviye’nin bu şehri ele geçirdi. Bununla yetinmeyip kendisine tabi olmayan Abdullah İbn-i Zübeyr tarafından yönetilen Mekke’ye de saldırarak şehri talan eden Yezit b. Muaviye böylece Emevî hanedanlığının sonunu da hazırlamış oldu. 11 Kasım 683’de ölen Yezit b. Muaviye’nin yerine II.Muaviye onun da ölümünden sonra Mervan b. el-Hakem geçti. Mervan b. el-Hakem’den sonra torunu II.Mervan tahta oturdu. Emevîlerin son hükümdarı II.Mervan’ın iktidarı güçlü muhalefet ve iç karışıklardan dolayı kısa sürdü. Emevî hakimiyeti Muhammet Peygamberin amcasının soyu Abbasîlerin yönetime el koymasıyla böylece son buldu. 5 Ağustos 750 tarihinde katledilen II.Mervan’ın annesinin Arap değil de yerli halktan olması ona bir kaç asır sonra şöhreti getirdi.

Abbasî yönetimi Emevî soyunu kurutmaya çalıştıysa da kimi Emevî bundan kurtulabildi, hatta bunlardan biri de Endülüs Emevî devletini kurdu. Şerefname’ye göre bir kısım Emevîler de Zagros Dağlarına yerleşti. Şerefhan-e Bitlisî bir çok Kürt Beyinin neseplerinin Emevîlere dayandığını İbn-i Batuta da Germiyanoğulları gibi diğer bazı toplulukların da kendilerini neseben Yezit b. Muaviye ile ilişkilendirdiklerini kaydeder. Bilhassa Güneydoğu Anadolu’daki birçok topluluk arasında Emevî sempatisi II.Mervan’ın annesinin bu bölgeden alınan Kürt bir kadın olmasından kaynaklanır.

Abbas El-Azzavi ve M.A.Guidi bu dönemde bilhassa Zagros Dağlarına kaçan Emevîlerin Abbasî hanedanlığına karşı tavır aldıklarını ve bu dönemde Kürt aşiretlerine sığınan Emevî mültecilerine duyulan sempatinin Abbasîlere karşı kızgınlığa dönüştüğünü bildirir. ‘Gulüv’ denilen bu siyasî hareket civar topluluklara yayılmakta gecikmedi. Yalnızca Kürtler arasında değil Arap olan ve Arap olmayan diğer topluluklar arasında da sempati kazandı. Günümüz Yezidî inancında önemli bir yer alan bu siyasî hareket 11. yy.’dan itibaren gizlenmeye gerek duymamaya başladı. Böylece Anadolu’nun güney doğusunda Yezit b. Muaviye’in imametine inanan topluluklar oluştu.

Yezit b. Muaviye ile İsa Peygamberin cezalandırılmasında görev alan Kudüs’ün eski valisi Pilatus arasındaki benzerlikler de dikkat çeker. Pilatus çoğu Hristiyan’ın gözünde bir suçlu olsa da 6.-7. yy.’da Mısır’daki Kiptîler arasında kutsal bir kişi kabul edilir. Pilatus İsa Peygamberin çarmıha gerilmesinden Yezit b. Muaviye de Muhammet Peygamberin torunu Hüseyin’in Kerbelâ’da öldürülmesinden sorumlu tutuldular. Ancak her ikisi de bir süre sonra kutsal kişiliğe dönüştüler.

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.