
Dünyada ülkelerin gücü, küreselleşmeyle büyük bir hız ve yoğunluk kazanan kültürel dönüşümlere, ayak uydurmasını başarmasından kaynaklanıyor. Ürün, hizmet, bilgi üretiminde, dünya standartlarını belirleyen, kamu, özel, gönüllü kesimdeki kurum ve kuruluşlar, ülkelerin ordularının yerine geçtiler. Onların rekabette en güçlü, en etkili silahları, yılların içinde oluşan değerleridir. Ülkelerin gücünü, görünen varlıkları değil, görünmeyen varlıkları belirlemektedir.
Uzun ömürlü, güçlü kurumlar ve kuruluşlar, yüzyılların zor imtihanlarından geçmiş, değerlerle inşa edilirler. Onlar değişmeden değişen, dönüşmeden dönüşen esnek yapılarıyla, süreklilik içinde yenilemesini bilirler. Ekonomik, siyasal, kültürel boyutlarıyla, insanların hayatını kolaylaştıran kurumlar ve kuruluşlar, hem ulusal, hem uluslararası pazarlarda ödüllendirilirler. Dünyanın her ülkesinde, insanlara yardım eden kurumlar ve kuruluşlara, insanlar yardım ederler.
Kurumlar ve kuruluşlar, yardım eden, yardım edilen kurumlar ve kuruluşlar olmak için, kendi iç yapılarındaki dönüşüm hızlarını, dünyadaki dönüşüm hızının üstünde tutmasını bilmek zorundadırlar. Nasıl derilerini değiştirmeyen yılanlar, uzun ömürlü olmazlarsa, kendilerini yenilemesini bilmeyen kurumlar ve kuruluşlar da, uzun ömürlü olmazlar. Harvard profesörlerinden John P. Kotter, işletmelerde değişim yönetimi için, aşağıdaki sırayı izleyen yedi aşamalı bir yol haritası önermektedir.
1. Pazar ve rekabet ortamını inceleyerek, değişimde bir öncelikler sıralaması yapmak. Krizlerdeki fırsatları, fırsatlardaki krizleri görmek için, sık sık toplantılar düzenlemek.
2. Kuruluşlarda değişimi yönetecek ve çalışanların katılımı sağlayacak, güçlü bir çalışma ekibi oluşturmak.
3. Değişimin kusursuzca yönetilmesi sağlayacak çalışanların benimseyeceği vizyonu belirlemek ve uygulama stratejileri geliştirmek.
4. Çalışanların vizyonu benimsemesini önleyen engelleri ortadan kaldırmak, yenilik getiren düşünceleri ve uygulamaları özendirmek.
5. Değişim yönetiminin, kısa, orta, uzun vadeli kazanımlarını öngörmek, uygulama sonucu kazanımları hesaplamak, katkıda bulunanları ödüllendirmek.
6. Vizyonda belirlenen hedeflerdeki sapmaları belirlemek, ayrılmaların giderilmesi, yeni stratejiler geliştirilmesi için, gerekli insan kaynakları çalışmalarını yapmak, değişim çabalarını sürekli kılmak.
7. Kuruluşlarda değişim yönetiminin kurumsallaşmasın sağlayacak, liderlik yapısını güçlendirmek.
Dünyanın duvarsız ve kapısız bir çarşıya dönüştüğü bir dönemde, ülkelerle birlikte bütün kurum ve kuruluşlar, kendilerini sürekli yenilemek zorundadırlar. Yirmibirinci yüzyıl değişime direnme yüzyılı değil, değişimi yönetme yüzyılıdır. Çünkü, zaman içinde, hiçbir kurumun ve kuruluşun değişmeden durması mümkün değildir. Değişime direnen bütün kurumlar ve kuruluşlar küçülürler, değişimi yönetmesini bilenler büyürler.Bir kuruluş ne kadar çok değişirse, o kadar aynı kalır.
Dünyanın her yerinde, katma değeri yüksek ürün ve hizmet üreten kurum ve kuruluşlar, katma değeri düşük ürün ve hizmet üreten kurum ve kuruluşlardan daha hızlı değişirler. Değişme yeteneğini yitirenler, kendi can damarlarını kendileri keserler. Bütün kurumlar, bütün kuruluşlar değişmeden değişmesini öğrenmek zorundadırlar. Yüzyıllar önce Yunus’un vurguladığı gibi: Her gün yeniden doğanlardan,her gün yeni olanlardan,hiç kimse usanmaz.Onlar hem kendilerini,hem ülkelerini dönüştürürler.